Prezentacja

Wprowadzenie

Potrzeby szkoleniowe
Prezentacje są jednym z najczęściej wykorzystywanych narzędzi biznesowych. Nie tylko dla trenerów czy prezenterów, ale lub przede wszystkim dla wyższej kadry kierowniczej, której jednym z celów jest prowadzenie prezentacji i spotkań dla szerokiego grona odbiorców.
Rzadko jednak prezentacje są odpowiednio wykorzystywane. Bardzo często są:

  • Nudne
  • Chaotyczne
  • Nie przekonywujące
  • Przeładowane zbyt dużą ilością niepotrzebnych informacji
  • Nie skłaniające do działania

Rozwiązanie
Receptą na ten stan rzeczy jest szkolenie, które pozwoli uczestnikom skutecznie stosować prezentacje, tzn.:

  • Przyciągać uwagę słuchaczy
  • Poruszać emocje
  • Przekonywać
  • Skłaniać ich do działania

Podstawowe założenie tego szkolenia jest proste: być dobrym prezenterem to być skupionym na słuchaczu i jego reakcjach. Gdy słuchacz jest naszym priorytetem wystarczy znać kilka podstawowych narzędzi.

Propozycja programu

Cele prezentacji: kiedy i po co planować prezentację?

  • Typy prezentacji
  • Cele prezentacji
  • Prezentacja jako perswazja
  • Kiedy lepiej zrezygnować z prezentacji?
  • By słuchacze zrozumieli
  • By poruszyć ich emocje
  • By skłonić ich do działania

Analiza audytorium: co musisz wiedzieć o słuchaczach, zanim zaczniesz pracować nad prezentacją?

  • Co musisz wiedzieć na temat słuchacza?
  • Potrzeby, obawy i problemy audytorium
  • Jak przeprowadzić analizę audytorium?
  • Jak wykorzystać znajomość audytorium?

Główna myśl: jak sprawić by twoja prezentacja była ściśle na temat?

  • Problemy z nadmiarem celów
  • Jakie funkcje pełni Główna Myśl Prezentacji (teza)?
  • Jak określić Główna Myśl Prezentacji?
  • Jak wyostrzyć Główna Myśl?

Argumenty i informacje: jak określić i dobrać treść prezentacji?

  • Typy argumentów
  • Skąd wziąć argumenty?
  • Selekcja argumentów
  • Porządkowanie i sprawdzanie argumentów

Struktura prezentacji: jak wszystko ułożyć?

  • Typy struktur
  • Jak dobrać odpowiednią strukturę?
  • Jak posługiwać się wzorcami struktur?

Klarowność: jak wzmocnić treść prezentacji?

  • Najczęściej pojawiające się przyczyny braku klarowności
  • Eliminowanie redundancji (nadmiarowości)
  • Redagowanie treści

Uwaga i emocje słuchacza: jak przykuć uwagę i poruszyć słuchacza?

  • Psychika słuchacza: jak przebić się przez filtry i bariery?
  • Co dzieje się z uwagą słuchacza podczas prezentacji?
  • Jak wykorzystać struktury narracyjne w prezentacji biznesowej?
  • Omawianie i pokazywanie: jakim językiem posługiwać się podczas przedstawiania treści?

Pierwsze minuty: jak mocno zacząć?

  • Jak nie zaczynać– sposoby by odnieść porażkę w kilku pierwszych minutach
  • Jakie funkcje pełni pierwsza część prezentacji?
  • Typy starterów
  • Tytuł prezentacji
  • Budowanie oczekiwań audytorium

Autoprezentacja: co i jak mówić o sobie?

  • Co powiedzieć o sobie?
  • Jak to powiedzieć?

Ostatnie minuty: jak mocno zakończyć prezentację?

  • Kiedy zakończyć?
  • Jakie funkcje pełni zamknięcie?
  • Rodzaje zamknięć

Kontakt ze słuchaczem: jak być naturalnym i utrzymywać dobry kontakt ze słuchaczem?

  • Elementy budujące bariery
  • Język formalny utrudniający kontakt
  • Techniki angażowanie słuchaczy i budowania kontaktu
  • Pomoce wizualne: jak nie zanudzać i nie rozpraszać slajdami?
  • Jakie slajdy i plansze usypiają?
  • Kiedy i po co stosować slajdy
  • Zasady projektowania pomocy wizualnych

Komunikacja niewerbalna: jak się zachowywać podczas prezentacji?

  • Z czego składa się komunikacja niewerbalna?
  • Jak pracować głosem?
  • Jak rozwijać komunikacje niewerbalną?

Trudne sytuacje: jak się przygotować do tego, czego każdy się boi?

  • Jak radzić sobie z trudnymi pytaniami?
  • Jak reagować na niekonstruktywne zachowania uczestników
  • Jak radzić sobie z trudnymi zachowaniami

Trema: jak radzić sobie z emocjami i stresem

  • Trema mobilizująca i trema obezwładniająca
  • Podręczne sposoby obniżania napięcia – jak zmniejszyć stres tuż przed wystąpieniem