Jak trener buduje swoją wiarygodność?

Pierwsze minuty zajęć mają ogromny wpływ na przebieg całego szkolenia. Osoby przygotowujące się do roli trenera wewnętrznego mają tego świadomość, dlatego też często szukają odpowiedzi na pytanie: jak wiarygodnie zaprezentować się na początku zajęć? To pytanie jest szczególnie ważne, gdy sytuacja z jakiegoś powodu jest trudniejsza niż zazwyczaj (np. jest to pierwsze szkolenie trenera). Oto 3 przykłady takich historii:

Sytuacja I

Pytanie uczestnika szkolenia: „Ja i moi koledzy pracujemy w Centrali Firmy. Natomiast szkolenia będziemy prowadzili dla pracowników Oddziałów. A u nas jest tak, zresztą podobnie jak w wielu firmach, że Centrala i Oddziały nie za bardzo się lubią. Obawiam się, że jak na początku szkolenia powiem: Dzień dobry, nazywam się Tomasz Kowalski. Przyjechałem do Państwa z Centrali, pracuję tam od 3 lat w departamencie…. – to nie zbuduję najlepszej atmosfery. Więc co mam zrobić?” W opisanej sytuacji rozwiązanie było proste. W trakcie dyskusji okazało się, że pracownicy Centrali (przyszli trenerzy wewnętrzni) wcześniej pracowali w Oddziałach. Stwierdzili więc, że ich prezentacja będzie bardziej wiarygodna, gdy będą podkreślali w niej wspólne doświadczenia z uczestnikami. Np. „Dzień dobry, nazywam się Tomasz Kowalski. Przez dwa lata byłem pracownikiem Oddziału w Poznaniu. Podobnie jak Państwo zajmowałem się…” Ta historia pokazuje, że warto dobierać przy prezentacji te informacje, które wskazują na podobieństwo z uczestnikami. Na przykład: „mam podobne doświadczenie zawodowe” czy też „w swojej pracy spotykam się z podobnymi klientami jak wy”.

Sytuacja II

Pytanie uczestnika szkolenia trenerów: ”Co mam powiedzieć w trakcie prezentacji, gdy jest to jest moje pierwsze szkolenie w ogóle, albo pierwsze szkolenie z danego tematu?”. Przede wszystkim zachęcamy – by „nie chwalić” się, że pierwszy raz prowadzisz szkolenie. Są trenerzy, którzy tak robią – być może liczą, że uczestnicy powiedzą: jak na pierwszy raz to całkiem nieźle –my tego nie polecamy. Zamiast tego zachęcamy, by w przedstawieniu podkreślać swoje mocne strony, które spowodowały, że to właśnie Ty prowadzisz to szkolenie, np. związane z tematyką zajęć: te zagadnienia są mi bardzo dobrze znane zarówno od strony praktycznej jak i teoretycznej.

Sytuacja III

Pytanie uczestnika szkolenia trenerów: „Mam prowadzić szkolenia dotyczące zmian wprowadzanych w naszej Firmie. I jak wiadomo, w takiej sytuacji ludzie są często niezadowoleni, bo czekają ich nowe zadania. Czasami ludzie po prostu narzekają na czekające ich zmian albo na swoją Firmę w ogóle. Jak sobie radzić w takiej sytuacji. Na co zwrócić uwagę przy rozpoczęciu zajęć?” Faktycznie, taka sytuacja, gdy prowadzimy szkolenia dotyczące zmian, nie jest łatwa. Oto kilka pomysłów, jak sobie z nią radzić:

* podkreślaj korzyści, jakie uczestnicy mogą odnieść w przypadku wprowadzenia zmian (przy prezentacji celów i programu szkolenia),
* podkreśl, że bardzo cenne będą dla Ciebie wszystkie opinie uczestników (zarówno pozytywne jak i te dotyczące wątpliwości),
* jeśli już ta zmiana została wprowadzona (np. w innych oddziałach Firmy), opowiedz pozytywną historię z tym związaną,
* ostatnia rada: jeśli uczestnicy będą narzekać na Firmę, nie przyłączaj się do nich. Wspólne z uczestnikami narzekanie na Firmę to najprostszy sposób, by stracić swoją wiarygodność

Tags: , ,

No comments yet.

Dodaj komentarz